Zwemmen tips, truuks en links 1

In de serie tips truuks en links dit keer een serie die te maken hebben met zwemmen!

Zwemmen in een race

Drafting technieken

Zwemmen in een wedstrijd

– Volg de voeten van je voorganger.
– Vecht niet voor een positie voorin. Spaar je krachten door achter de andere zwemmer te blijven
– Volg de boeggolf van een andere zwemmer door je hoofd op heuphoogte te houden v/d andere zwemmer
– Let als leidende zwemmer er op dat je niet wordt afgeremd door mensen die meeliften op je boeggolf

Linkje naar artikel: http://triathlon.competitor.com/2012/11/training/race-day-trick-drafting-101_67074

12 Zwemtips via Zwemfan

  1. Zwemtraining variatie: Variatie in slagen, afstanden, technieken. Zwemmen met t-shirt, spons, paddles, elastiek of andere vormen van weerstand.
  2. Psychologie focus: Focus op dat wat NU belangrijk is. Negeer gedachtes die twijfel of angst oproepen.
  3. Goed inzwemmen voor een wedstrijd: Zwem in waar je je goed bij voelt.
  4. Psychologie concentratie: de zes aandachtcirkels van de Duitse sportpsycholoog Eberspacher. (“Voor een openwaterzwemmer betekent cirkel 1 bijvoorbeeld dat je bezig bent met 1. de juiste tactiek bepalen 2. de baan inspecteren 3. je tegenstanders in het veld observeren 4. hoe zijn de weersomstandigheden (wind, golven etc..) 5. waar zou ik kunnen versnellen etc..”)
  5. Open water zwemmen: Denk aan de details; weersomstandigheden, parcours, hoe eten, badmuts, brilletje en oefen alles ipv ondervinden tijdens een wedstrijd.
  6. Shark Fin Drill: Een techniek waarbij je focust op lengte (zeker de video kijken, die legt het perfect uit)
  7. Open water training: train in openwater. Kijken in openwater (om de 10 slagen voor de toppers.) Lange afstanden trainen (10, 12, 16KM) om te kijken hoe je lichaam reageert op de belasting.
  8. Landtraining: Buikspieren, rompstabiliteit en evenwicht oefeningen.
  9. Ademhaling: niet te veel je hoofd draaien ivm instabiliteit. Om de 2, 3 of zelfs 5 slagen ademhalen. Oefen met een plankje om te kantelen en adem te halen.
  10. Techniek video’s op internet bekijken: deze bijvoorbeeld: http://www.goswim.tv/
  11. Focus op 1 techniek aspect tijdens een training: Hoogte van elleboog, insteek van hand in het water, momentum dat hand aan het water trekt.
  12. De japanse glijslag: Je glijslag langer aanhouden maar wel letten op stabiele ligging, je schouder niet laten zinken en je beenslag.

Kijk ook zeker naar deze link want er staat nog veel meer informatie over zwemmen en openwater zwemmen. Ook een leuk onderdeel zijn de toppers van toen.

Waarom het belangrijk is om de been techniek onder de knie te krijgen

Snelle zwemmers onderscheiden zich van minder snelle zwemmers door de kracht van hun been techniek. Voor een triatleet is het een dilemma vanwege de korte tijd die aan zwemtraining wordt besteed. Volgens de auteur van het artikel kan je grote winst boeken door aan je beentechniek te werken. De volgende voordelen noemt hij:

  • Voortstuwing maar hangt wel af van kracht + fitheid van de benen en flexibiliteit van de enkels.
  • De beenslag is niet symmetrisch waardoor je hoger komt te liggen in het water.
  • De meest krachtige been slag stabiliseert het lichaam tijdens het einde van de trek-beweging.
  • 6 slagen per armslag zorgt voor een betere voortstuwing.

Een wetsuit helpt je met punt 2 maar dan nog heb je in een wetsuit profijt van de andere voordelen. Zie hier ook meer informatie in video. (hele goede slow motion beelden om goed naar de benen te kijken!)

Link naar het volledige artikel.

How to Train for a Triathlon – Open Water Swim

Series van 5 videos van The Race club op BlipTV.

Deel 1 (voorbereiding)

Deel 2 (het water in)

Deel 3 (het water uit)

Deel 4 (techniek in het zwembad)

Deel 5 (de race)

De race club heeft nog veel meer interessante video’s over zwemmen!

Zeker even verder kijken!

Rookie In Training: Starting To Swim

Een aantal basis technieken worden in dit artikel opgesomd:

  • Ademhaling: eerst ademhaling onder controle krijgen daarna pas de armtechniek.
  • Techniek training vingertoppen over het water slepen: Zorgt voor een hoge elleboog en de hand vlak langs het water
  • Techniek training 1 arm: hou 1 arm voor je en doe alles met je andere arm: zorgt voor balans en niet te vroeg laten zaken van je arm.
  • Open water zwemmen: leer zwemmen in je wetsuit; het is toch even anders
  • Open water zwemmen: zorg voor een goede zwembril. getinte glazen zorgen voor minder scherp licht en beter zicht.
  • Open water zwemmen: in een zwembad niet de kant gebruiken om af te zetten om te wennen aan door zwemmen zoals in open water.

Four Swimming Myths Busted

Een aantal mythes worden doorbroken door Sara McLarty:

  • Tweezijdig ademhalen is om de 3 slagen inhaleren? Fout! Het betekent alleen dat je beide kanten adem haalt om stabiliteit te vergroten. Je kan ook 3 keer links ademhalen en daarna 3 keer rechts. Zoek een ritme dat bij je past.
  • Voorkom spetteren en luchtbellen als je hand het water in gaat? Fout! Het gaat er om je arm zo snel mogelijk weer in het water te krijgen.
  • Je hoeft niet te drinken tijdens het zwemmen omdat je niet zweet? Fout! Je zweet ook in het zwembad dus drink regelmatig.
  • Triatleten hoeven niet hun benen te gebruiken? Fout! (dat heb ik natuurlijk hierboven al genoemd :-))

Open-Water Swimming Tips For Beginners

Korte video waarin John Flanagan de volgende tips geeft:

  • Recht zwemmen zonder te veel je hoofd uit het water te tillen
  • Er is contact tussen de zwemmers maar focus op het zwemmen
  • Drafting: maak er gebruik van
  • Tijdens een triatlon de benen alleen aan het begin gebruiken en daarna ontzien: je hebt ze nog nodig.