Trainingslogboek 2014 3

Afgelopen jaar heb ik via een trainingslogboek mijn trainingen en resultaten bijgehouden. Dit werkte erg handig voor mij maar ook mijn trainer. Iedereen kan direct zien of en hoe een training is verlopen en wat de effecten zijn. Voor 2014 heb ik een verbeterde versie gemaakt. Mocht je ook met een trainingslogboek willen werken, dan bied ik de 2014 versie gratis aan, aan iedereen die hem wil gebruiken. Hoe het werkt, leg ik uit in dit artikel.

2013 trainingschema

 

Waarom een trainingslogboek?

Ik gebruik het trainingslogboek om verschillende redenen:

  1. Inplannen van trainingen en wedstrijden
  2. Terugkoppelen aan trainer van resultaten van trainingen en wedstrijden
  3. Week en totaal overzicht van training resultaten
  4. Onder de blessure grens blijven trainen (met het totaal overzicht)

De eerste punten spreken redelijk voor zich. Punten 3 & 4 wil ik iets meer op ingaan. Het trainingslogboek bevat naast de resultaten van de trainingen ook per dag een inzicht in de vermoeidheid en de ongemakken. Deze 2 gegevens laten zien of iemand snel genoeg herstelt en of er nog ongemakken zijn. Zeker in mijn geval wil ik dus zo snel mogelijk vooruitgang boeken maar niet geblesseerd raken doordat ik te veel doe. Door zo nauwkeurig mogelijk terug te koppelen aan m’n trainer, weet hij beter wat hij me voor trainingsarbeid kan geven.

Het zoeken naar de blessure grens is het lastigste gedeelte. Door zo eerlijk mogelijk naar je eigen lichaam te luisteren en dit te registreren, kan je onder de blessure grens blijven trainen en je tijd zo goed mogelijk invullen met trainingsarbeid. Omdat je je gevoel probeert te verwoorden in een cijfer, kan dit soms lastig zijn. Ik heb daarom een legenda om het makkelijker voor mijzelf te maken.

Mijn trainingslogboek van 2013 en een archief van oudere trainingen, kan je hier vinden:

  1. Trainingslogboek 2013
  2. Trainingslogboek archief 2013

Welke verbeteringen zijn er doorgevoerd?

Ik had een aantal kritieken op m’n eigen logboek waar ik niet tevreden over was:

  1. Groot aantal sheets in het logboek en waardoor je veel moet scrollen
  2. het telkens moeten kopiëren van de week resultaten naar het overzicht scherm
  3. De scores kan je opgeven met dropdowns zodat je niet telkens moet wisselen naar de legenda om te weten wat de cijfers beteken.
  4. Andere overzicht grafieken om beter inzicht te krijgen in de totaal resultaten.

Hoe werkt het nieuwe trainingslogboek?

Trainingslogboek week 1 2014

Het trainingslogboek kent voor elke week een aparte bladzijde. Per bladzijde worden de dagen v/d week getoond. Per dag kan je de volgende gegevens invullen:

  1. Vermoeidheid: vult de sporter in. Hoe staat hij/zij ‘s ochtends op?
  2. Ongemak (1): vult de sporter in. Als de sporter ‘s ochtends op staat, heeft hij/zij dan veel last van ongemakken
  3. Geplande training: wordt ingevuld door de trainer. Wat staat er voor de sporter op het programma?
  4. Partner: een trainingspartner waarmee een training samen kan worden gedaan. Kan ingevuld worden door trainer en sporter.
  5. Uitgevoerde training: Hier kan je een link plaatsen naar je trainingsactiviteit op sites als bijvoorbeeld trainingpeaks of garmin connect.
  6. Zwaarte: De sporter geeft met zwaarte aan hoe zwaar hij de training/wedstrijd ervoer.
  7. Ongemak (2): Vult de sporter in. Hiermee geeft hij aan hoeveel ongemak hij/zij ervaart na afloop van een activiteit.
  8. Commentaar: Trainer/sporter kunnen via het commentaar vak extra informatie delen.

Onderaan de week staan de totalen zoals opgeteld van bovenstaande scores. Dit gebeurt automatisch en hier hoef je niets aan te doen.

Omschrijven van een gevoel

trainingslogboek 2014 gevoel

De scores van vermoeidheid, ongemak (1 & 2) en zwaarte lopen van 0 t/m 10. 0 Betekent dat er geen vermoeidheid, ongemak of zwaarte is ervaren. 10 geeft aan dat het juist maximaal is. De overige cijfers zijn op basis van het gevoel van de sporter. Op de uitleg pagina staat er per cijfer een beschrijving (als dat mogelijk is) maar dit is puur persoonlijk en kan ook worden aangepast door de sporter. Let op: de scores (0-10) kunnen niet worden aangepast.

De nieuwe overzichtspagina

trainingslogboek 2014 overzicht

De belangrijkste wijzigingen in de overzichtspagina zitten op de achtergrond. De tabel met week scores, haalt de gegevens uit de pagina’s; deze hoef je dus niet meer over te nemen in de overzichtspagina. De week scores waren voorheen een gemiddelde maar dat is veranderd naar een optelsom zodat pieken in ongemak duidelijker naar voren komen in de grafieken. De staafdiagram is een nieuwe grafiek die is toegevoegd aan de overzichtspagina. Zowel de trainer als de sporter hoeft zelf niets meer aan in te vullen in deze pagina. (Handig!)

Wedstrijden

trainingslogboek 2014 wedstrijden

Nieuwe in het trainingslogboek is de wedstrijd pagina. Hierin kan je zowel je wedstrijd planning als de resultaten van de wedstrijden zetten. Hiermee kan je over het jaar heen, zien hoe je het doet en of de trainingen resulteren in betere resultaten in de wedstrijden. IK heb hier zelf mijn jaarplanning ingezet wat ik met de trainer heb afgesproken om te gaan doen. Ik verwacht nog wel de nodige loopjes, fietstochten en clubwedstrijden die hier bij gaan komen. Dat gaat aan het einde van het jaar een mooi overzicht opleveren!

Pagina’s en weken

trainingslogboek 2014 pagina's

Elke week heeft z’n eigen pagina. Alle weken zijn al beschikbaar in het trainingslogboek alhoewel je die nog niet direct ziet. Deze zijn namelijk verborgen. Onderaan in het trainingslogboek zie je de pagina’s zoals ik net heb besproken: Uitleg, overzicht, wedstrijden en de week pagina’s. Daar zie je er slechts 3 staan maar dat is gedaan om het overzicht te bewaren. Wil je de andere pagina’s namelijk ook zien, dan ga je in het menu naar view –> Hidden sheets. Je ziet hier alle weken die verborgen zijn. Door op een week nummer te klikken, verschijnt deze onderaan bij de pagina’s.

Je kan er voor kiezen om gedurende het jaar om de weken langzamerhand ook te gaan tonen maar dan krijg je heel veel weken in als pagina’s te zien. Hierdoor kan je niet direct bij je trainingsschema die het meest relevant is. Gelukkig kan je weken ook weer verbergen. Klik hiervoor op het driehoekje naast het weeknummer (onderaan de pagina) en selecteer hide sheet.

Let op: niet de sheet’s van naam veranderen; anders werkt de overzichtspagina helaas niet meer.

Delen van een trainingslogboek

trainingslogboek 2014 delen

Je kan je trainingslogboek met iedereen delen of met niemand. Het is een Google document en je kan via de Share knop aangeven middels een email adres wie er in je trainingslogboek kan kijken en kan wijzigen. Je kan ook aangeven of anonieme (lees) toegang is toegestaan.

Opmerking: Ik had een paar kleine probleempjes met het geven van edit rechten aan mijn trainer. Dit bleek te liggen aan de chrome browser met google account waardoor het document via de link wel geopend kon worden maar niet aangepast omdat dat google account geen rechten had.

Wil je dit ook?

Vanuit m’n vereniging kreeg ik de vraag van 2 andere triatleten of zij ook zo’n trainingslogboek konden gebruiken en dat is natuurlijk geen probleem. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier gebruik van willen maken. (ikzelf heb er veel baat bij) Daarom bied ik het trainingslogboek aan iedereen aan die het ook wil gebruiken. Hoe krijg je je eigen trainingslogboek? Stuur mij een mail (freek (at) anderritme (punt) nl) met het email adres dat je wil gebruiken voor het logboek. Ik maak dan je eigen versie aan en je krijgt per mail hier een berichtje van. Mocht je wensen/suggesties of andere opmerkingen hebben hoe het logboek nog beter zou kunnen worden, dan zou ik het graag horen want dan kunnen we er allemaal weer profijt van hebben!

Wil je kijken hoe ik het nieuwe trainingslogboek zelf gebruik? Kijk dan maar hier:
Trainingslogboek 2014 Freek

  • Ruud Sweep

    Hi Freek,
    Dank voor je trainings schema. Morgen ga ik me er in verdiepen. Mijn hoofddoel is de halve van Stein.

    Groet Ruud

    • http://www.anderritme.nl Freek

      Ruud, dat is een mooi doel! Mocht je iets anders willen zien in het schema of nog vragen hebben, ik help je graag verder. Ik ben al begonnen aan een 2015 logboek met de suggesties en wensen van de andere gebruikers.

  • Pingback: Trainingslogboek triathlon 2015 - Ander Ritme()