De triathlon fiets: De zoektocht voorbij 2

De laatste keer dat ik met de auto zo voorzichtig naar huis reed, zat onze pas geboren dochter, voor het eerst, in de maxi-cosi op de achterbank. Dit keer lag alles plat voor mijn nieuwe, allerbeste vriend. De komende 2 jaar zullen wij elkaar door en door leren kennen; de triathlon fiets.

Bike in Motion beurs

Het begon met een simpele vraag

Ergens in September 2013 stelde ik mijzelf de simpele vraag: “op welke fiets ga ik straks de triathlon fietsen?” Zou het m’n huidige fiets zijn of toch iets anders? Als het dan niet m’n huidige fiets is, wat dan wel en waarom dan wel?

Omdat ik niet zo veel over fietsen wist (en eigenlijk nog steeds niet veel weet) begon ik mijn zoektocht op internet. Ik schreef al eerder over de eerste stapjes in m’n zoektocht. Nu dacht ik er een leuke serie van te maken met verschillende onderwerpen en dan netjes gestructureerd tot een conclusie te komen en dan zou ik alles weten.

…ergens ben ik de weg kwijt geraakt in de fietswereld…

Terugkijkend ga ik dan nu proberen om de vragen die ik had of halverwege kreeg, te beantwoorden.

Wat voor fiets voor wat voor persoon?

Ik ben een beginnend fietser. Op dit moment stelt het absoluut nog niet veel voor. Maar, dat gaat veranderen. Ga ik in mijn groeipad als fietser in elke fase een fiets kopen of juist de ultieme fiets kopen die bij m’n ambitie past (die niet heel realistisch is….)

Ga ik veel en vaak in de bergen fietsen? Neuh, in Noord holland zijn die niet. Een dijkje op, een verkeersviaduct af en dan heb je eigenlijk het meeste al gehad.

Wordt het een racefiets of een triathlon/tijdrit fiets? Die was lastiger te beantwoorden. Een racefiets met lig-stuur is toch net zo goed? Ik las ook veel over comfort, of beter; het gebrek daaraan in aero-houding. Wat is het verschil dan eigenlijk? Ik besloot dat ik in ieder geval voor comfort zou kiezen. Deze video van Jan Glorie heeft mij enorm geholpen!

Ik kwam ook nog dit artikel tegen over wat is nou fietsen? Fietsen is de strijd tegen weerstand; luchtweerstand, klim weerstand en rol weerstand. Als fietser heb je te maken met stuwkracht die je zelf opwekt en via de trappers, ketting en tandwielen overbrengt op het wiel.

Ideale situatie is een combinatie van fiets en fietser die minimale weerstand ondervinden en zo’n groot mogelijke stuwkracht genereren met zo weinig mogelijk energie.

Soorten frames en materialen

Het grote verschil tussen een racefiets en een triathlon fiets is waarvoor je de fiets gebruikt. Bij een racefiets gaat het alleen om het fietsen maar bij een triathlon fiets moet je ervoor zwemmen en daarna nog hardlopen. In dit artikel wordt het heel duidelijk uitgelegd. In mijn geval wil ik een triathlon doen, dus moet ik een triathlon fiets rijden.

Als je dan het soort frame hebt gehad, is het materiaal belangrijk. Moet het staal, aluminium, carbon, magnesium of titanium worden? Al die materialen hebben voor en nadelen en dat maakt het lastig kiezen:
Staal als frame materiaal
– Frame: Staal, Aluminium, Carbon of Magnesium, Titanium
– Carbon vs Aluminium Frame?
– Fiets frames materiaal, voor en nadelen

Waaruit moet je dan kiezen bij een frame? Gewicht lees ik overal terug bij alles wat met fietsen te maken heeft. Hoe minder gewicht, des te minder je hoeft mee te nemen. Stijfheid van het frame zorgt dat je hard door bochten kan. Qua comfort is ook de hoeveelheid trilling die door het frame heen gaat belangrijk. Onderhoud of het gebrek aan onderhoud is ook iets waar je naar moet kijken (sommige materialen zijn vrijwel niet te repareren) Tenslotte is er ook de prijs. Titanium is erg gaaf maar ongelooflijk duur.

Voor mijzelf besloot ik dat het frame 1 van de belangrijkste onderdelen van de fiets moest zijn dus daar mocht ik minder concessies op doen.

Prijsklassen

Ik heb ergens een stuk gelezen over prijsklassen van fietsen. In de laagste prijsklasse zijn alle onderdelen van de fiets redelijk. In de middenklasse kan je fietsen vinden waarvan 1 deel goed tot heel goed is. In het hoogste prijssegment zijn meerdere tot zelfs alle onderdelen top. Voor mijzelf heb ik geprobeerd een beeld te maken van de prijsklassen:
– begin klasse: tot 1500
– midden klasse: 1500 – 4500
– hoogste klasse: 4500 – (veel) hoger
In de middenklasse kan je vaak kiezen voor een fiets met óf goede wielen óf een goed frame. Wil je beide, dan kan je een overjarig model zoeken of dankzij een leuke korting een eind komen. Vaak zal je een keuze moeten maken. Ik heb er voor gekozen om te zoeken naar een goede middenklasser met een goed frame. Qua niveau zou ik een begin-klasse fiets moeten kopen maar ik verwacht natuurlijk flinke progressie te gaan boeken :-)

Cassettes

Welkom in de wondere wereld van de cassettes. De wereld van de exotische merk- en product namen en waar ik best wel lang in heb rondgedwaald! Tandwielen, derailleurs enzo… Hoe ik het nu zie? Sram en Shimano zijn een beetje hetzelfde en het is een kwestie van smaak. Ik hoor dat Sram wat sneller schakelt maar Shimano doet daar eigenlijk niet veel voor onder. Je hebt ook nog campagnolo, liefkozend campo genaamd. Ik zie Campagnolo een beetje als Apple: design, trendy en heel erg duur –> iets voor de liefhebbers. Campagnolo is dus niet iets voor mij. SRAM of Shimano is goed zat maar je hebt nog vele soorten producten. In dit artikel worden de groepen naast elkaar gezet. In geval van Shimano werd me geadviseerd om minimaal een 105 groep te kiezen. Aan de andere kant: hoeveel schakel je nu? De duurste groepen betaal je het meeste voor en hoe belangrijk is het nu echt voor tijdrijden? Nabrander: ik vind elektrisch schakelen vooral een hoog gadget gehalte hebben. Stel je voor dat het het stuk gaat tijdens de triathlon; met mechanisch kan je misschien nog wel iets repareren maar met elektrisch betwijfel ik het toch..

Verzetten? Ik heb nog geen kracht in de benen en ga geen triathlon in de bergen doen (voorlopig) een standaard groep tandwielen zou voldoende moeten zijn voor mij.

2014 is wel het jaar van de 11 speed cassettes denk ik te begrijpen. 11 speed? Dat zijn het aantal tandwielen achter. In dit artikel wordt er verder op ingegaan. 11 speed is leuk maar geen must wat mij betreft.

Tenslotte heb je voor nog 2 of 3 tandwielen zitten. Het meest interessante zijn de ovale bladen die je in vele vormen kan vinden. Ovale bladen zouden de triatleet moeten helpen om fitter van de fiets te komen omdat ze:
– Meer vermogen krijgen dankzij de ovale vorm en hierdoor dus minder energie verbruiken of juist sneller klaar zijn met fietsen. Betere kracht overbrenging?
– Strekking van het been is minder extreem waardoor je benen nog “fris” zijn na het fietsen.

De keuze ging voor mij tussen Rotor en O.Symetric waarbij ik voor de laatste gekozen heb vanwege de meer ovale vorm.

Wielen

Wielen vond ik het meest moeilijke onderdeel. Wat maakt nou goede wielen? Hoe hoog moet de velg zijn? Wat voor materiaal? Hoeveel spaken? Fabriekswielen of handgespaakt? Wat voor buitenbanden? Man, dit is moeilijke materie. Wat ik nu weet?
– Hoge velgen zorgen voor meer aerodynamische voordelen maar een minimum snelheid is belangrijk voordat je profijt ervan hebt.
– Een beetje set wielen kost je zo maar 1000 euro.
– binnenbanden zijn niet belangrijk
– Je hebt tubes en draadbanden. Tubes (binnen = buitenband) plak je op de velg. Draadbanden (aparte binnen en buitenband) zitten (deels) in de velg. Tubes kunnen harder worden opgepompt maar als je lek rijdt kan je nog wel een vloeistof inspuiten maar je moet de hele band vervangen. Bij draadbanden kan je bij een lekke band de binnenband vervangen (goedkoper). Ik wilde dus draadbanden. Mocht ik straks na 4 jaar trainen lek rijden op het moment suprème dan zou het heel vervelend zijn als ik niet meer verder kan.
– Bij handgespaakte/handgemaakte wielen zijn de naven beter (duurzaamheid) en kan je makkelijker losse onderdelen vinden. Ook heb je meer mogelijkheden qua uiterlijk.

Wielen werd uiteindelijk de 2e keuze; eerst het frame.

Vooral veel, heel veel gelezen…

De fietswereld is een complexe wereld. Ik wilde nog lezen over sturen, stuurpennen, zadels, crank armen, remmen en nog vele andere dingen maar om heel eerlijk te zijn; het werd te veel. Dus samen met schoonvader naar de bike-in-motion om eens lekker rond te kijken en stomme vragen te stellen. Dat hielp een beetje want het is eigenlijk 1 grote snoepwinkel daar!

Waar zou ik een fiets willen kopen?

Ik was eigenlijk niet zo enthousiast over de fietsenwinkel waar ik tot dusver naar toe was gegaan als ik iets nodig had. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik een winkel nodig had waar ik eerlijk geholpen zou worden. Daarvoor moest ik op zoek naar een winkel waar liefhebbers werken.

…een liefhebber helpt je, een verkoper verkoopt…

Een vraag op Facebook met deze uitleg resulteerde in een lijst met suggesties van winkels die ik zeker moest proberen. Dat werden uiteindelijk 5 winkels waar ik langs wilde gaan:
1) Bike action in Alkmaar
2) Ditec in Noord (of is het zuid) Scharwoude
3) Kolkman in Zijdewind
4) Beukers in Petten
5) Vittorio in Heerhugowaard

Bij alle winkels ben ik langsgegaan met dezelfde vragen:
– ik zoek een triathlon fiets.
– ik wil ook een bikefit (J+E Lute adviseerde me dat ten zeerste!)
– ik wil m’n onderhoud er ook laten doen.

In de zoektocht naar de fiets werd het voor mij ook belangrijk dat ik een goed gevoel bij de winkel/mensen had. Ik moest me er welkom voelen en geholpen. Dat resulteerde uiteindelijk in een 3-tal offertes, wat ik de shortlist noemde. Met deze offertes ben ik het internet op gegaan om zo veel mogelijk reviews over de fietsen en onderdelen te lezen. Uiteindelijk bleek 1 offerte eigenlijk te zeggen: we willen je geen fiets verkopen (opeens 500 euro duurder en niet duidelijk/correct gespecificeerd wat was afgesproken.)

En dan is het moment daar

Uit de shortlist van 2 was het moeilijk kiezen. De keuze ging uiteindelijk tussen een net iets beter frame versus een extra set wedstrijd wielen. Ook vrouwlief mocht haar feedback geven; welke vind jij mooier? Ik wist het heel lang niet welke het moest worden. uiteindelijk was het alles bij elkaar op tellen en dan moet je een keuze maken tussen een eindcijfer 9.3 of 9.5. Dat werd de Cervelo P3 (2014) bij Beukers.

DSC_0658-kleiner

De afhandeling bij Beukers vond ik geweldig. Ik werd ook prima begeleid met goed advies als:
– We kunnen de fiets zelf helemaal in elkaar zetten zodat we zelf alles in het vet kunnen zetten zonder dat het extra kosten met zich meebrengt.
– Een ander cranckstel van Rotor past beter bij de O.Symetric bladen.
– De banden die er oorspronkelijk bijzitten rijden wat sneller lek. Wil je er banden onder die minder snel lek rijden?
– Het zadel dat wordt meegeleverd wordt door sommige als erg breed bevonden, er is ook een nieuw Triathlon zadel van Fiz’ik wat wij eigenlijk beter vinden.

Voor mij is Beukers een absolute schot in de roos gebleken en bij deze kan ik iedereen aanraden om er eens langs te gaan. Als je dan toch in de buurt bent; Kolkman in Zijdewind verdient ook een bezoekje! (nee, ik word niet gesponsort)

Vanavond voor het eerst een klein stukje op de P3 gefietst en man; sensationeel gaaf! Wat ga ik hier nog veel op moeten oefenen om dit monster in bedwang te kunnen houden. Ik wil alleen nog maar fietsen nu :D